Častým zdrojem nedorozumění mezi zaměstnavatelem a vychovatelem (školní družiny, školního klubu, internátu atd.) jsou chybějící jednoznačné informace o tom, zda má zaměstnanec rozdělenou směnu a zda se mu má poskytovat příplatek za rozdělenou směnu.
Naše tipy
| Doporučení | Čeho se vyvarovat |
Písemný rozvrh týdenní pracovní doby: „začátek“ a „konec“ | 1. V písemném rozvrhu týdenní pracovní doby důsledně určovat „začátek směny“ a „konec směny“. | 2. V písemném rozvrhu týdenní pracovní doby je uveden pouze „začátek přítomnosti na pracovišti“ a „konec přítomnosti na pracovišti“. |
Přímá a tzv. nepřímá pedagogická činnost | 3. Při rozvrhování práce do směn důsledně rozvrhovat jak přímou, tak tzv. nepřímou pedagogickou činnost. | 4. Je rozvržen pouze začátek a konec výkonu přímé pedagogické činnosti. |
Písemný rozvrh týdenní pracovní doby: souvislé přerušení práce | 5. Při rozvrhování práce do směn jasně určit dobu souvislého přerušení práce nebo několika dob souvislého přerušení práce. | 6. Existují určité časové úseky, u kterých není vychovateli ani zaměstnavateli jasné, zda vychovatel vykonává tzv. nepřímou pedagogickou činnost, nebo se jedná o souvislé přerušení práce. |
Díky těmto tipům s jistotou použijete § 130 odst. 2 zákoníku práce: Rozdělenou směnou se pro účely odstavce 1 rozumí směna, ve které souvislé přerušení práce nebo jejich souhrn činí alespoň 2 hodiny.
Tipy připravila PhDr. Mgr. Monika Puškinová, Ph.D., specialistka na školskou legislativu.