Začátek každého školního roku je nesporně spojen s plánováním. Tato činnost je jednou z velmi důležitých manažerských postupů a v určitém smyslu i dovedností.
V přípravném týdnu a v září je třeba důkladně naplánovat nový školní rok.
Z čeho by měl ředitel školy vycházet?
- Z legislativních předpisů – zejména školského zákona a jeho prováděcích vyhlášek. V nich se totiž stanoví termín některých akcí, které v rámci školního roku probíhají – např. zápis k povinné školní docházce, přijímací zkoušky na střední školy, termín podání přihlášky k přijímacím zkouškám na střední školy apod.
- Z dokumentu Organizace školní roku 2024/25 v ZŠ, SŠ, ZUŠ a konzervatořích, který na svých webových stránkách uveřejňuje MŠMT ČR. Ředitelé v něm najdou hlavně přesná data začátku a konce jednotlivých prázdnin.
- Z vnitřních dokumentů školy – především školního vzdělávacího programu.
Nač je možné v této oblasti navazovat?
- Na předešlý školní rok i dřívější zvyklosti – např. obvyklé dny porad, třídních schůzek a dnů otevřených dveří.
Na základě čeho provádět případné změny ve srovnání s předchozími roky?
- Na základě připomínek zaměstnanců (pedagogických i nepedagogických).
- Na základě podnětů od zákonných zástupců žáků, žáků samotných.
- Na základě jednání se zřizovatelem.
- Na základě podnětů školské rady.
Nač při plánování nového školního roku nezapomínat?
- Na všechny dokumenty a informační kanály, do nichž se plány na školní rok promítají – webové stránky a sociální sítě školy, plány jednotlivých předmětových komisí, plány poradenských pracovníků, minimální preventivní program apod.
- Na důkladnou kontrolu všech zahrnutých informací.
- Na důkladné seznámení všech zaměstnanců školy s plánem školního roku – musí z něj vycházet při vytváření svých výukových plánů na daný školní rok.
- Na včasné zveřejnění.
- Na stanovení konkrétních termínů.
- Na určení osob, které jsou za realizaci jednotlivých bodů zodpovědné.
- Na všechny projekty a další doplňkové aktivity, které s výukou souvisejí.
- Na všechny součásti školy a jejich specifika – školní družina, školní klub, školní jídelna, kroužky, doplňková činnost apod.
Tipy pro sestavování plánu na příslušný školní rok:
- Vytvoření koncepce plánu s dostatečným časovým předstihem.
- Studium materiálů – legislativa, MŠMT atd.
- Důkladná analýza použitých dat.
- Důkladná kontrola „několika“ očima.
- Naslouchání všem podnětům a připomínkám.
Tipy připravila PhDr. Jitka Kendíková, ředitelka ZŠ J. Gutha-Jarkovského, Praha 1, a Gymnázia Jiřího Gutha Jarkovského.