10 bodů, které by mohly pomoci při komunikaci s týmem i při jednání s rodiči.
1. Nejsem na to sám. Mám kolegy a kolegyně, některé věci mohu delegovat. Určitě znám i nějakého spřáteleného ředitele či spřátelenou ředitelku, kteří by se mohli stát mým „přítelem na telefonu“.
2. Nemusím to udělat hned. Mám nastavenou rozumnou maximální dobu k reakcím na e-maily. Svůj tým i rodičovskou veřejnost informuji o tom, že odpovídám a reaguji ve stanoveném časovém horizontu.
3. Nešlapu po zavedených zvyklostech týmu, ale pomalu je měním. Lidé nemají rádi změny. Vyjadřuji k tomu pochopení (které neznamená souhlas).
4. Své okolí informuji o následujících krocích. Jsem v jednání čitelný.
5. Zajímám se o své kolegy a kolegyně. Používám otázku: „Co potřebuješ/-te?“ Najdu si čas na to, abych se s každým členem týmu setkal a zeptal se ho, jak se cítí, kam míří, v čem se na něj mohu obracet, co by potřeboval atd. Každého dokážu za něco ocenit.
6. Dokážu vyslechnout i názor, který je mi proti srsti. Rozhoduji na základě diskuze nebo na základě svého postoje. Obě cesty jsou legitimní, jen tu druhou nemá tým moc rád. Někdy stačí, když druhá strana může říct, co si myslí.
7. Nestydím se strukturovat diskuzi. Určím, kolik na ni máme času, poděkuji za informaci. Nemusím vždy reagovat hned – umím posunout komplikovaný bod diskuze na později.
8. Vím, že jsem součástí systému. V komunikaci s týmem a rodičovskou veřejností se neobávám používat výrazy: naše škola očekává, naše škola potřebuje nebo rozhodnutí vlády je takové, nařízení ministerstva onaké. Cituji školský zákon.
9. Nemyslím pouze na konkrétní každodenní kroky a trable, vidím i cíl, kam mířím. Dokážu týmu ukazovat, kam míříme, čeho chceme dosáhnout. Sdílím s nimi vizi školy, kterou přináším. Nezapomenu poukazovat na to, v čem je to dobré, v čem je to i pro ně užitečné.
10. Pečuji o sebe. Nejsem ředitelem či ředitelkou 24/7, dobíjím baterie a případně o sebe pečuji i odborně – manažerská supervize, mentoring, osobní kouč.
Připravil PhDr. David Čáp, Ph.D., etoped, psycholog, psychoterapeut, lektor se zaměřením na řešení šikany, komunikaci a kurzy zvládání vzteku.