RADA ODBORNÍKA: „To přece musíš zvládnout, od toho jsi ředitel.“

Slýcháváte občas podobné věty? Jak jsou Vám platné? A co by mohlo v náročných obdobích pomoci?

S některými záležitostmi nám opravdu nikdo nepomůže, musíme se s nimi v posledku vypořádat sami. A je úplně jedno, jestli jsme ředitel školy, ministr nebo uklízečka či psycholog. 

Vzhledem k tomu, že problémy určitě přijdou (nahromadí se neodkladné a ředitelské síly přesahující záležitosti), je dobré myslet na ně dopředu. Nemám však na mysli, že se celou noc neklidně převalujeme a ráno se budíme zpocení s tím, co hrozného nás ten den čeká.

Je dobré dopředu varovat rodinné příslušníky, že se následující tři týdny budou muset víc zapojit – hlavně do nákupů, přípravy jídla. Úklid počká. Totéž samozřejmě platí i pro kolegy ve škole. Není totiž výhodné „zhuntovat“ si tělo a hlavně ducha natolik, že půlka července nestačí na vzpamatování.

Když vidíte, že v případě potřeby přebírají v některých školách beze slova povinnosti za kolegy, kteří onemocněli, ráno jim někdo naboural auto, jdou na školení, říkáte si, že to je kolektiv, kde není neřešitelný žádný problém. Ředitel má povinnosti, které předat nemůže, ale může se přechodně zbavit těch, kde je to možné. 

Základ tvoří investice do dobrých kolegiálních vztahů. Současně ředitel musí myslet na to, že sice on udělá všechno nejlíp, ale musí pověřovat a učit i ostatní. Aby v případě potřeby zvládli i některé jeho úkoly.

Víme, že konec školního roku bývá ještě hektičtější, měli bychom víc uplatňovat to, co radíme žákům: Učte se průběžně, jinak se vám látka nahromadí a nebudete stíhat. Totéž platí i pro ředitele – alespoň v květnu a červnu dělat, co lze, průběžně. Stejně toho zůstane dost. Pak je dobré mít po ruce někoho, kdo pomůže. 

Ředitel není automat ani stroj. I on má právo hledat pomoc. Měl by udržovat dobré neformální vztahy s ostatními řediteli, se kterými může probrat všechny starosti i stesky na odpovídající úrovni. A zároveň není ostuda ani výraz slabosti obrátit se o pomoc k odborníkovi. Sice žádného speciálního ředitelského psychologa či psychiatra neznám, ale zkušení a zralí a snad i moudří existují.

Radu odborníka připravil dětský psycholog PhDr. Václav Mertin, uznávaný odborník se 40letou poradenskou praxí. Specializuje se na uplatnění psychologie ve školství, individualizaci vzdělávacího přístupu k dětem, poruchy učení a chování, vstup dítěte do školy, domácí vzdělávání a na psychologické poradenství pro rodiče dětí.

TYDENIK MONCA219

Předplaťte si náš Týdeník –⁠ 1. profesní newsletter pro vedení škol

Každé pondělní ráno v něm najdete to nejdůležitější pro daný týden –⁠ čerstvé aktuality, tipy, rady a doporučení.

Mentoring pro management

Vyberte si z těchto možností:

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Máte zájem u ukázkové číslo Týdeníku ZDARMA?

Po odeslání formuláře Vám zašleme ukázkové číslo zdarma.

Poradenství ekonomika

Po odeslání formuláře Vás zkontaktujeme s podrobnostmi a nabídkou termínů.

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

DOTAZ KE KURZU

RADA ODBORNÍKA: „To přece musíš zvládnout, od toho jsi ředitel.“

Kontaktujte nás